Siirry pääsisältöön

Miten rahat tulevat tililleni? Tilitys selkokielellä

Lyhyt vastaus

Kun asiakkaasi maksaa laskun, PalkkaOnline vähentää verot ja palvelumaksun ja siirtää loput sinun pankkitilillesi. Rahat ovat tilillä yleensä 1–3 pankkipäivässä.

Mitä laskun summalle tapahtuu?

Kuvitellaan, että teit työtä ja laskutit asiakastasi 1 255 euroa (1 000 euroa + ALV 25,5 %). Näin rahat jakautuvat:

  1. Asiakas maksaa 1 255 euroa → Maksu saapuu PalkkaOnlinen asiakasvaratilille.

  2. ALV 255 euroa pidätetään → Tämä raha ei ole sinun. Se kuuluu Verohallinnolle. PalkkaOnline säilyttää sen ja tilittää seuraavassa ALV-ilmoituksessa.

  3. Ennakkovero pidätetään → Esim. 20 % sinun osuudestasi = 200 euroa. Tämä menee ennakkoveroihisi.

  4. Mahdolliset palvelupalkkiot vähennetään → kiinteä kuukausittainen palvelumaksu (89 €/kk, veloitetaan kerran kuukaudessa) sekä, jos pyysit laskulle ennakkomaksua, ennakkopalkkio (esim. 5 % laskun verottomasta loppusummasta).

  5. Loppusumma tilitetään sinulle → Loput siirretään pankkitilillesi.

Esimerkki numeroin:

  • Laskun bruttosumma: 1 255 euroa

  • ALV 25,5 %: -255 euroa

  • Ennakkovero 20 %: -200 euroa

  • Sinulle tilitetään: noin 800 euroa

Kiinteä palvelumaksu (89 €/kk) veloitetaan kerran kuukaudessa, ei jokaiselta laskulta. Ennakkopalkkio vähennetään vain, jos pyysit kyseiselle laskulle ennakkomaksua. Tarkat luvut näkyvät aina tilityksen erittelyssä PalkkaOnlinessa.

Mikä on asiakasvaratili?

Asiakasvaratili on erillinen pankkitili, jossa asiakkaidesi maksamat rahat säilytetään. Se on lakisääteinen (PSD2-sääntely) ja tarkoittaa, että sinun rahasi pidetään aina erillään PalkkaOnlinen omista varoista. Tämä suojaa sinua.

Lue lisää artikkelista: Mikä on asiakasvaratili?

Milloin rahat tulevat tilille?

Tilitys tapahtuu automaattisesti kun lasku on maksettu. Yleensä 1–3 pankkipäivän kuluessa. PalkkaOnline ei pidä rahojasi turhaan — ne siirretään heti kun maksu on käsitelty.

Entä jos tarvitsen rahat nopeammin?

Voit pyytää ennakkomaksua ennen kuin asiakas on maksanut laskun. PalkkaOnline maksaa sinulle osan laskun summasta etukäteen. Kun asiakas maksaa, ennakkomaksu vähennetään tilityksestä.

Miten seuraan tilityksiäni?

Kaikki tilitykset näkyvät PalkkaOnlinen asiakasvaratilinäkymässä. Jokaisen laskun kohdalla näet:

  • Paljonko asiakas maksoi

  • Paljonko pidätettiin ALV:a ja ennakkoveroa

  • Paljonko palvelumaksua meni

  • Paljonko sinulle tilitettiin

  • Milloin tilitys tapahtui

Entä ulosotto?

Jos sinulla on ulosottomääräys, ulosottomiehen osuus pidätetään automaattisesti tilityksestä lain mukaisesti. Tämä näkyy erittelyssä omana rivinään. PalkkaOnline ei voi vaikuttaa ulosoton määrään — se perustuu ulosottoviraston päätökseen.

Last verified 2026-06

Vastasiko tämä kysymykseesi?