Mikä ALV oikeastaan on?
ALV eli arvonlisävero on vero, jonka lisäät laskujesi päälle. Se ei ole sinun rahaasi — keräät sen asiakkaaltasi ja tilität sen eteenpäin Verohallinnolle. Ajattele itseäsi veronkerääjänä valtion puolesta.
Esimerkki: Laskutat työtä 1 000 eurolla. Lisäät ALV:n 25,5 %, jolloin lasku asiakkaalle on 1 255 euroa. Asiakas maksaa 1 255 euroa, josta 1 000 euroa on sinun tuloasi ja 255 euroa on ALV:a, joka kuuluu Verohallinnolle.
Mikä on ALV-rekisteri?
ALV-rekisteri on Verohallinnon ylläpitämä rekisteri yrittäjistä, jotka ovat arvonlisäverovelvollisia. Kun olet ALV-rekisterissä, sinun täytyy lisätä ALV jokaiseen laskuusi. Jos et ole rekisterissä, et saa lisätä sitä.
Rekisteriin liitytään, kun toiminimi perustetaan tai kun liikevaihto ylittää rajan. PalkkaOnline tarkistaa rekisteritietosi automaattisesti Verohallinnosta.
Milloin ALV-rekisteriin täytyy liittyä?
Vuodesta 2025 alkaen ALV-rekisteriin täytyy liittyä, kun tilikaudella liikevaihto ylittää 20 000 euroa.
Jos liikevaihtosi jää alle 20 000 euroa vuodessa, voit hakea vapautusta ALV-velvollisuudesta ("vähäinen toiminta", AVL 3 §). Tällöin et lisää ALV:a laskuihisi.
Jos liikevaihtosi ylittää 20 000 euroa, sinun on oltava ALV-rekisterissä ja lisättävä ALV laskuihisi.
Suurin osa PalkkaOnlinen toiminimiyrittäjistä on ALV-rekisterissä.
Huomio: Vaikka liikevaihtosi olisi alle rajan, voit silti vapaaehtoisesti liittyä ALV-rekisteriin. Tämä voi olla järkevää, koska silloin saat vähentää oman toimintasi kulujen ALV:n.
Oletko ALV-rekisterissä? Tarkista näin
PalkkaOnline näyttää profiilissasi, onko toiminimesi ALV-rekisterissä vai ei. Tämä tieto haetaan suoraan Verohallinnon rekistereistä. Jos olet epävarma, voit tarkistaa sen myös itse YTJ-palvelusta (ytj.fi) yrityksesi Y-tunnuksella.
ALV-kannat — mitä prosenttia käytän?
Suomessa on useita ALV-kantoja. Oikea kanta riippuu siitä, mitä myyt:
25,5 % — Yleisin kanta. Käytä tätä, ellei työsi kuulu alennettuun kantaan. Useimmat palvelut ja tavarat.
14 % / 13,5 % — Elintarvikkeet, ravintola- ja ateriapalvelut.
10 % — Kirjat, lääkkeet, liikuntapalvelut, henkilökuljetus, majoitus.
0 % — Vain erityistapauksissa (katso alla).
Milloin voin laskuttaa 0 % ALV:lla?
0 % ALV:a saa käyttää vain tietyissä laissa määritellyissä tilanteissa. Et voi itse päättää laskuttaa nollalla. Yleisimmät tilanteet:
Vähäinen toiminta (AVL 3 §) — Liikevaihtosi on alle 20 000 euroa JA et ole ALV-rekisterissä.
Käännetty verovelvollisuus (AVL 8 c §) — Rakennusalan aliurakointityö toiselle rakennusalan yritykselle. Ostaja tilittää ALV:n.
Myynti EU-maihin tai EU:n ulkopuolelle (AVL 69 §) — Palvelut, jotka myydään ulkomaiselle yritykselle.
Terveydenhuoltopalvelut (AVL 34 §) — Laillistetun ammattihenkilön antama hoito.
Sosiaalipalvelut (AVL 37 §) — Sosiaalihuoltolain mukaiset palvelut.
Vakuutuspalvelut (AVL 44 §) — Vakuutusten myynti.
Esiintymispalkkiot (AVL 45 §) — Taiteilijoiden esiintymispalkkiot.
Tärkeää: Jos olet ALV-rekisterissä, et voi laskuttaa normaalia työtä (esim. ajopalvelu, siivous, konsultointi) 0 % ALV:lla. Näissä käytät aina 25,5 %. Väärin laadittu lasku on korjattava.
Usein kysytyt kysymykset — ALV-kanta oikeassa elämässä
Nämä ovat oikeita tilanteita, joita toiminimiyrittäjät kohtaavat. Oikea ALV-kanta riippuu aina siitä, mitä myyt ja kenelle myyt.
"Teen hierontaa — mikä ALV-kanta?"
Vastaus: Riippuu pätevyydestäsi.
Jos olet laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö (esim. koulutettu hieroja Valviran rekisterissä): 0 % (AVL 34 §, terveydenhoitopalvelut). Tämä on oikea 0 %-peruste.
Jos et ole laillistettu ammattihenkilö (esim. tarjoat rentoutushierontaa): 25,5 %. Tämä on normaali palvelumyynti.
PalkkaOnlinessa hieroja valitsee laskuriviltä oikean ALV-kannan. Jos käytät nollaverokantaa ilman AVL 34 § -perustetta, lasku on virheellinen.
"Teen siivoustyötä — voinko laskuttaa 0 %:lla?"
Vastaus: Et, jos olet ALV-rekisterissä. Siivous on normaali palvelu, ALV-kanta on 25,5 %. Poikkeus: Jos liikevaihtosi on alle 20 000 euroa JA et ole ALV-rekisterissä (AVL 3 §), silloin et lisää ALV:a laskuun lainkaan.
"Teen rakennusalalla aliurakointia toiselle yritykselle — mikä kanta?"
Vastaus: 0 % käännetty verovelvollisuus (AVL 8 c §), JOS:
Ostaja on rakennusalan yritys
Työ on rakentamispalvelua tai rakennussiivousta
Ostaja hoitaa ALV:n (käännetty verovelvollisuus)
Tämä on yleinen tilanne PalkkaOnlinen käyttäjillä. Huomaa: Jos myyt rakennuspalvelua yksityishenkilölle (esim. remontti kotitaloudelle), käytät normaalia 25,5 % ALV-kantaa.
"Olen DJ / esiintyvä taiteilija — mikä ALV?"
Vastaus: 0 % esiintymispalkkiot (AVL 45 §), JOS kyseessä on esiintymispalkkio. Eli esiinnyt yleisölle (keikka, konsertti, tapahtuma). Muut DJ-palvelut (esim. äänentoistolaitteiston vuokraus, tapahtumatuotanto) ovat normaalia palvelumyyntiä 25,5 %.
"Myyn palveluja ulkomaiselle yritykselle — mikä ALV?"
Vastaus: 0 % (AVL 69 §). Kun myyt palveluja yritykselle, joka on toisessa EU-maassa tai EU:n ulkopuolella, ALV:a ei lisätä laskuun. Ostaja tilittää ALV:n omassa maassaan (käännetty verovelvollisuus).
Huomaa: Tämä koskee yritysasiakkaita. Jos myyt yksityishenkilölle ulkomaille, säännöt ovat erilaiset.
"Teen tuntityötä / konsultointia — voinko käyttää 0 %?"
Vastaus: Et, jos olet ALV-rekisterissä. Tuntityö, konsultointi, projektipalvelut ja vastaavat ovat normaalia palvelumyyntiä. ALV-kanta on 25,5 %.
"Liikevaihtoni on pieni — tarvitseeko minun maksaa ALV:a?"
Vastaus: Jos liikevaihtosi on alle 20 000 euroa vuodessa, voit hakeutua pois ALV-rekisteristä (vähäisen toiminnan vapautus, AVL 3 §). Tällöin et lisää ALV:a laskuihisi. PalkkaOnlinessa nämä käyttäjät valitsevat ALV-kannaksi "Vähäinen toiminta (AVL 3 §)".
Huomaa: Jos olet jo ALV-rekisterissä, et voi yksipuolisesti lopettaa ALV:n lisäämistä. Rekisteristä poistuminen vaatii ilmoituksen Verohallinnolle.
"Mitä tapahtuu, jos valitsen väärän ALV-kannan?"
Vastaus: Virheellinen lasku on korjattava. Jos olet laskuttanut 0 %:lla vaikka olisi pitänyt käyttää 25,5 %, joudut korjaamaan laskun ja tilittämään puuttuvan ALV:n Verohallinnolle. Tämä voi aiheuttaa lisätyötä ja mahdollisesti myöhästymismaksuja.
PalkkaOnline auttaa sinua valitsemaan oikean kannan, mutta lopullinen vastuu on yrittäjällä. Jos olet epävarma, kysy meiltä ennen laskun lähettämistä.
Mitä PalkkaOnline tekee ALV:n kanssa?
PalkkaOnline hoitaa ALV:n hallinnon puolestasi:
Laskutus — Kun teet laskun, valitset ALV-kannan. PalkkaOnline laskee ALV-summan automaattisesti.
Pidätys — Kun asiakas maksaa laskun, PalkkaOnline pidättää ALV-osuuden asiakasvaratilille. Sinulle tilitetään laskun summa ilman ALV:a.
ALV-raportti — PalkkaOnline kokoaa kauden laskut ja kulut ALV-raportiksi automaattisesti.
Ilmoitus Verohallintoon — Kun hyväksyt ALV-raportin, PalkkaOnline lähettää ALV-ilmoituksen OmaVeroon puolestasi.
Sinun tehtäväsi on valita oikea ALV-kanta laskutettaessa ja hyväksyä ALV-raportti ajoissa.
ALV-ilmoitusjakso
ALV ilmoitetaan jaksottain. Jakso riippuu liikevaihdostasi:
Neljännesvuosittain — Yleisin. Liikevaihto alle 100 000 euroa/vuosi.
Kuukausittain — Liikevaihto yli 100 000 euroa/vuosi.
Vuosittain — Liikevaihto alle 30 000 euroa/vuosi.
Ilmoituksen eräpäivä on jakson päättymistä seuraavan toisen kuukauden 12. päivä. Esimerkiksi Q1 (tammi–maaliskuu) eräpäivä on 12.5.
ALV ja ostojen vähennykset
Jos olet ALV-rekisterissä, voit vähentää työhösi liittyvien kulujen ALV:n. Eli kun ostat esimerkiksi työkaluja tai materiaaleja, niiden sisältämä ALV vähennetään sinun maksettavastasi ALV:sta.
Esimerkki: Olet kerännyt asiakkailta ALV:a 500 euroa. Olet ostanut materiaaleja, joiden ALV oli 100 euroa. Maksat Verohallinnolle 500 - 100 = 400 euroa.
Toiminimi ja henkilöverotus — tärkeä ero
Toiminimi ei ole erillinen verovelvollinen. Toiminimesi tulot verotetaan sinun henkilökohtaisessa verotuksessasi, aivan kuten palkkatulot. Tämä tarkoittaa:
Toiminimen voitto (tulot - menot) lisätään muihin tuloihisi (esim. palkka, pääomatulot).
Verotus on progressiivista — mitä enemmän ansaitset yhteensä, sitä korkeampi veroprosentti.
PalkkaOnline hoitaa toiminimen kirjanpidon ja veroilmoituksen, mutta henkilökohtaiset verot (kuten palkkatulojen verotus) eivät kuulu palveluumme.