Siirry pääsisältöön

Mikä on ennakkovero? Selkokielellä

Ennakkovero on tuloveron ennakkomaksu — maksat veroa etukäteen vuoden aikana. PalkkaOnline hoitaa ennakkoveron pidätyksen ja maksun puolestasi.

Lyhyt vastaus

Ennakkovero on tuloveron maksamista etukäteen pitkin vuotta — pieni erä kerrallaan. Ilman ennakkoveroa joutuisit maksamaan koko vuoden verot kerralla, ja se olisi todella iso summa.

Miksi ennakkoveroa maksetaan?

Palkansaajilla työnantaja pidättää verot joka palkasta automaattisesti. Yrittäjänä sinulla ei ole työnantajaa, joten sinun pitää itse huolehtia verojen maksamisesta pitkin vuotta. Tätä varten on ennakkovero.

Ajattele näin: Ennakkovero on kuin verotili, jolle maksat vähän joka kuukausi. Vuoden lopussa Verohallinto katsoo, maksatko liikaa vai liian vähän, ja hyvittää tai veloittaa erotuksen.

Miten ennakkoveroprosentti määräytyy?

Kun aloitat yrittäjänä, annat Verohallinnolle tuloarvion — arvion siitä, paljonko odotat tienaavasi tänä vuonna. Verohallinto laskee sen perusteella ennakkoveroprosenttisi.

  • Jos arvioit tulosi korkeaksi → korkeampi prosentti

  • Jos arvioit tulosi matalaksi → matalampi prosentti

Tärkeää: Toiminimen tulot ovat sinun henkilökohtaisia tulojasi. Veroprosentti lasketaan KAIKKIEN tulojesi perusteella — sekä toiminimen tulojen että mahdollisten muiden tulojen (palkka, pääomatulot). Mitä enemmän ansaitset yhteensä, sitä korkeampi veroprosentti.

Mitä PalkkaOnline tekee?

PalkkaOnline voi hoitaa ennakkoveron puolestasi automaattisesti:

  1. Pidättää ennakkoveron — Kun asiakas maksaa laskun, PalkkaOnline pidättää ennakkoveroprosenttisi mukaisen summan asiakasvaratilille.

  2. Maksaa ennakkoveron Verohallinnolle — PalkkaOnline maksaa pidätetyn summan Verohallinnolle eräpäivään mennessä.

Sinun ei tarvitse muistaa eräpäiviä tai tehdä maksusuorituksia itse.

Tuloarvio — miksi sillä on väliä?

Tuloarvio vaikuttaa suoraan siihen, paljonko ennakkoveroa maksat. Jos arvio on väärä:

  • Liian korkea arvio → Maksat liikaa ennakkoveroa. Saat ylimääräisen takaisin veronpalautuksena, mutta rahaa on turhaan sidottuna.

  • Liian matala arvio → Maksat liian vähän. Joudut maksamaan erotuksen jäännösverona, johon voi tulla korkoa.

Vinkki: Jos tulosi muuttuvat merkittävästi vuoden aikana, ilmoita uusi tuloarvio PalkkaOnlinen kautta. Päivitämme sen Verohallintoon.

Milloin ennakkoveroa maksetaan?

Ennakkovero maksetaan erissä pitkin vuotta. Erät ovat yleensä kuukausittain tai kahden kuukauden välein. PalkkaOnline hoitaa maksut automaattisesti, kun olet antanut tuloarvion.

Ennakkovero vs. ALV — mikä ero?

Nämä ovat kaksi eri asiaa:

  • Ennakkovero = Sinun tuloverojasi, jotka maksat etukäteen. Tämä raha menee omiin veroihisi.

  • ALV = Arvonlisävero, jonka keräät asiakkaalta ja tilität Verohallinnolle. Tämä raha ei ole koskaan sinun.

Molemmat pidätetään tilityksen yhteydessä, mutta ne ovat eri veroja eri tarkoituksiin.

Vastasiko tämä kysymykseesi?