Siirry pääsisältöön

Veroilmoitus selkokielellä — mikä se on ja mitä minun pitää tehdä?

Mikä veroilmoitus on?

Veroilmoitus on vuosittainen raportti Verohallinnolle, jossa kerrotaan paljonko toiminimesi tienasi ja paljonko meni kuluihin. Sen perusteella Verohallinto laskee, maksatko lisää veroja vai saatko rahaa takaisin.

Yksinkertaisesti: "Hei Verohallinto, tänä vuonna tienasin näin paljon ja kulutin näin paljon. Laskekaa lopullinen veroni."

Miksi tämä koskee minua?

Toiminimi ei ole erillinen yritys verotuksessa. Toiminimesi tulot ovat sinun henkilökohtaisia tulojasi — aivan kuten palkka. Veroilmoitus kertoo Verohallinnolle, paljonko elinkeinotoiminnasta tuli tuloa ja menoja.

Tämä on eri asia kuin henkilökohtainen veroilmoitus. PalkkaOnline hoitaa toiminimen veroilmoituksen. Henkilökohtaiset verotiedot (palkkatulot, asuntolainan korkojen vähennykset yms.) hoidat itse OmaVerossa.

Milloin veroilmoitus annetaan?

Veroilmoitus annetaan kerran vuodessa. Se kattaa koko edellisen vuoden (tammi–joulukuu). Eräpäivä on seuraavan vuoden huhtikuun alussa. Tarkka päivämäärä vaihtelee vuosittain.

Esimerkki: Vuoden 2026 tulot → veroilmoitus annetaan huhtikuussa 2027.

Mitä PalkkaOnline tekee?

  1. Kerää tiedot automaattisesti — Kaikki vuoden laskut, kulut ja ALV-raportit ovat jo järjestelmässä.

  2. Laatii veroilmoituksen — Taloushallintopalvelumme kokoaa tiedot viralliselle veroilmoituslomakkeelle.

  3. Lähettää tarkistettavaksi — Saat veroilmoituksen sähköpostitse tarkistettavaksi ennen lähettämistä.

  4. Lähettää Verohallintoon — Kun hyväksyt, PalkkaOnline lähettää veroilmoituksen puolestasi OmaVeroon Suomi.fi-valtuutuksen nojalla.

Sinun tehtäväsi: tarkista ja hyväksy. Se on kaikki.

Mitä minun pitäisi tarkistaa?

Tarkista ennen hyväksymistä:

  • Tulot — Ovatko kaikki laskuttamasi työt mukana? Puuttuuko jotain?

  • Kulut — Ovatko kaikki kulukuittisi mukana? Jos unohdit lisätä kulun PalkkaOnlineen, se ei näy veroilmoituksessa.

  • Ennakkovero — Näkyykö oikea määrä maksettuja ennakkoveroja?

Vinkki: Jos sinulta puuttuu kuitteja, lisää ne PalkkaOnlineen ENNEN kuin hyväksyt veroilmoituksen. Mitä tarkemmat tiedot, sitä oikeampi verotus.

Mitä tapahtuu veroilmoituksen jälkeen?

Verohallinto käsittelee ilmoituksen ja lähettää verotuspäätöksen. Se kertoo:

  • Jäännösvero — Jos maksoit vuoden aikana liian vähän ennakkoveroa, maksat erotuksen jäännösverona. Tämä on normaalia, ei mikään rangaistus.

  • Veronpalautus — Jos maksoit liikaa, saat rahaa takaisin. Myös tämä on normaalia.

Verotuspäätös valmistuu yleensä kesä–lokakuussa.

Entä jos vasta aloitin vuoden aikana?

Jos aloitit toiminimiyrittäjyyden kesken vuoden, veroilmoitus annetaan silti. Se kattaa vain ne kuukaudet, joina sinulla oli toimintaa. Ensimmäisenä vuonna tulot ovat usein pieniä ja ennakkoveroja on maksettu arvion mukaan, joten veronpalautus on tavallinen.

Vastasiko tämä kysymykseesi?